donderdag 11 september 2014

Online marketing - tips en inzichten

Online marketing is tegenwoordig onderdeel van (bijna) elke bedrijf. Van één tot twee online marketeers in een klein bedrijf tot een gehele online marketing afdeling in een groot bedrijf.
Online marketing is booming, maar dat is ook niet gek want volgens het CBS koopt ongeveer 83% van de Nederlanders online. Dit percentage blijft groeien, dus als je er mee te maken hebt doe het dan goed. Sinds ik mijzelf in het online marketinggebied begeef ben ik dagelijks op zoek naar tips, volg ik trends en probeer ik te leren van andermans ervaringen. Ik kende Aartjan van Erkel al wel langer, maar ik heb van de week voor het eerst een webinar van hem gevolgd en dat kan ik je zeker aanraden.

Inzichten in online marketing


Tijdens zijn webinar, die je gratis kan volgen, gaf hij in totaal tien inzichten over online marketing. Deze inzichten hebben zich al bewezen bij andere bedrijven en bij sommige leidde ze zelfs tot een conversieverhoging van 138%. Ik wil jullie graag wijzen op vijf van de tien inzichten die Aartjan verstrekte. Om de andere vijf te leren raad ik je aan om je te abonneren op de nieuwsbrief van Aartjan. Dan krijg je wekelijks handige tips om je website en online marketing te verbeteren.

Hieronder vind je vijf inzichten en onder elk inzicht vind je een voorbeeld die Aartjan gaf of die ik zelf als voorbeeld heb bedacht:

1. Klanten nemen beslissingen niet door erover na te denken. 
„Hoe vaak kom je immers thuis met iets uit een winkel dat je eigenlijk niet echt nodig hebt…”
Maak het koopproces op je website dus zo "logisch" mogelijk en zorg ervoor dat men ook niet lang hoeft na te denken.

2. Klanten willen beïnvloed worden. 
„Ze verwachten het. Ze willen soms juist die neonlichten en flikkerende banners op een site zien”
Totaal tegen je verwachtingen in willen mensen soms juist die flikkerende banners op een website zien. Het draagt bij aan de totale koopervaring.

3. Een goed product verkoopt zichzelf niet. 
„Al is het product nog zo goed, men heeft toch die extra duw in de goede richting nodig”
Een goede website, die verkoopt!

4. Een verkooppagina is geen informatiepagina. 
„Informeren is niet verkopen, als men niet wordt verleid tot kopen loopt men met veel kennis, maar zonder product de deur uit..”
Wees dus creatief in je teksten en denk op elke pagina eerst na wat het doel is van de pagina. Mocht het een combinatie van een verkoop- en informatiepagina zijn, zorg dan dat de koopbuttons aanwezig zijn.

5. Klanten kopen eerder als ze een KLIK voelen. 
Een klik in de zin van „Wat een leuke site, of wat een leuke mensen zitten erachter. Zorg daarom dat je site een persoonlijke noot bezit.''

Sommige van zijn inzichten gingen in eerste instantie compleet tegen mijn eigen ideeën in. Hij gaf dit ook aan het begin van zijn webinar aan. Ik raad je aan om er wel voor open te staan en te leren van zijn ervaringen. Negeer dus die stem die zegt: "Ja, dat werkt bij mij of mijn website zo niet."

Persoonlijk gebruikt ik zijn tips om de ervaring rondom de cashback die CashbackXL uitdeelt dagelijks te kunnen verbeteren. Abonneren op zijn wekelijks nieuwsbrief kan via zijn site.

Cijfers over Online Shoppend Nederland


Hierbij nog enkele cijfers over wat er zoal online wordt gekocht in Nederland. Zit jij in één branches en draai je nog niet zoveel omzet met je website, bedenk dan wat je nu al kan veranderen op je website aan de hand van de eerder gegeven inzichten:

Online aankopen in Nederland

Heb jij iets aan de inzichten van Aartjan gehad en wat was jouw belangrijkste les in online marketing? Ik ben benieuwd en bedankt alvast voor je reactie.

''People share, read and generally engage with any type of content when it's surfaced through friends & people they know and trust.'' - Malorie Lucich