donderdag 4 juni 2015

Digital Marketing Live 2015 - Relevantie en de verwachtingen van de klant overtreffen!

Gisteren op woensdag 3 juni 2015 was Digital Marketing Live 2015 in Amsterdam en het was weer een mooie bijeenkomst. Kennis werd gedeeld, verhalen werden verteld en contacten werden gelegd. 
Ikzelf heb mij in ieder geval erg vermaakt, zelfs nog iets meer dan vorig jaar.
Door het volgen van meerdere sessies en Round Table sessies, heb ik weer veel dingen gehoord en geleerd. Het meeste dat terug kwam is relevantie en de verwachtingen van de klant overtreffen.

De opgedane (nieuwe) inzichten van DML 2015 wil ik graag met jullie delen. 
Ik doe dit aan de hand van de verschillende sessies en Round Table sessies die ik heb gevolgd.

Sanoma Media: Leer in 30 minuten jouw mobiele campagne te optimaliseren voor 5x meer resultaat.

De mobiele consument is kritisch en snel. Deze ziet het liefst binnen één swipe of klik dingen gerealiseerd worden. Lukt dit niet, is de kans dat men afhaakt groot. De klant onthoudt ook de ervaring en komt dan liever niet (mobiel) meer terug. Dit zag ik ook al bij mijn stage bij Aegon, maar het is goed om dit bevestigd te zien worden.
Zorg dat je wat betreft mobiel adverteren zo relevant mogelijk inzet waarbij het proces zo gemakkelijk mogelijk is zodat het makkelijk doorlopen kan worden.

Het mobiele succesverhaal van Sanoma is NU.nl. 
80% van al het verkeer op NU.nl komt door de mobiele app. Een waanzinnig hoog cijfer!
Voor (hun) adverteerders is dit cijfers net zo interessant.
Mobiel heeft als extra diepte dat een adverteerder kan targeten op een combinatie van Tijd & Locatie
Zo kan een exclusieve deal voor een Subway broodje op de juist tijd en binnen een afbakening van locatie, net datgene zijn waar een gebruiker (onbewust) op uit is. 
Daar hebben ze ook leuke case van gemaakt die zeker de moeite waard is om te bekijken.
Enkele keytijden voor mobiel adverteren: ’s ochtend rond 8.30, ’s middags 17.30 uur en ’s avonds om 21.00 uur 's avonds. 

Voor een mobiele strategie is het belangrijk een balans te vinden in User Needs, Devices, Goals en Content:
- Dus op welk device zet je in? 
- Wat zijn de behoeftes van de klanten op dat moment en op die tijd? 
- Met welke content ga je inzetten? (geschreven, beeld of video)
- Wat zijn je eigen doelen voor de mobiele campagne?

Gegeven door: Laurens Ludolph & Norman van Ameyden van Sanoma

Fashionchick: The perfecte combinatie van content en performance marketing

Fashionchick kwam met enkele mooie cijfers: 
-  meer dan 1 miljoen unieke bezoekers per maand
- 280+ aangesloten webshops
- Actief in 7 landen
- 60 werknemers

Alles bij Fashionchick draait op Relevantie, met een hoofdletter R.
Als tip gaven zij mee: Wees relevant in alles wat je doet waarmee je, je richt op de doelgroep.
Zij vertalen dit ook door in hun look & feel: van On Site materiaal tot en met hun Social Media kanalen. Zij volgen elke trend op fashion gebied en proberen daar voorop te lopen.

Hun succes? (Volgens henzelf)
Een unieke combinatie van Datafeeds intergratie en Filters.
Dit stemmen zij ook weer af met hun content, waar men altijd op een relevante productpagina komt (stop). Zij ranken daarnaast ook kleding op hun site op mate van populariteit.
Hierdoor komen de populaire producten ook direct naar voren wat weer leidt tot een hoge(re) conversieratio.

Hun inkomen draait om een CPC model (van rond de € 0,23), displaybannering en fysieke momenten (zoals een kledingparty).
Het grootste deel van inkomen komt vanuit SEO verkeer (50%).

De drie pijlers van Fashionchick:
1. Fashionfinder (datafeeds & filter)
2. Content (naast relevant materiaal ook native advertising, dus sponsord content)
3. Bloggers (voor backlinking)

Gegeven door: Berndt de Wit van Sanoma (inderdaad, geen fashionchick)

Simyo: Groei door inzet van digital marketing op de totale customer journey

100%  online verkoop en service.
Hun grootste uitdaging was om minder afhankelijk te zijn van paid kanalen, maar tegelijkertijd meer te groeien. Hierdoor wilde zij hun Earned Media kanalen vergroten.
Door constant de verwachtingen van de klant te overtreffen creëerde zij een grote fanbase die actief hun merk voor hun promote (“gratis”).
Hun vriendendeal programma is hier een mooi voorbeeld van en gaf hun nog meer succes.

Qua SEO scoorde zij ook goed door hun HTTPS vergrendeling en snelle laadtijd
Zij zitten qua laadtijd van een pagine op 0,8% seconden, 25% sneller dan concurrent T-Mobile met 1 seconden.

Mooie quote: “Wees transparant, is het goed voor je klant? Doen. Is het niet goed voor je klant, maar wordt je er als bedrijf beter van? Niet doen."
Lieve Gerritsen - Simyo

Gegeven door: Lieve Gerritsen en Corné Hoogendoorn van Simyo en Orangevalley respectievelijk.

Aegon: Hoe Aegon Nederland met mobile en social transformeert naar een digitaal klantenbedrijf

Door meer de dialoog aan te gaan met de klant wil men bij Aegon een langdurige relatie met de klant opzetten. Dit willen ze door elke contactmoment met de (potentiele) klant perfect aan te pakken.
Mede hierom hebben ze hun website opnieuw opgebouwd en hem compleet mobile first opgebouwd.
Met de klantenapp wordt het gemak van iets zelf doen en eigen controle voor elke Aegon klant nog groter.

Met Social Media spelen ze eropin om ook daar elk klantcontact bijzonder te maken en ook daar de verwachtingen te overtreffen.
Zo wordt in de hersenen van tijdens een soort “high peak of joy”  het merk/bedrijf Aegon eraan gekoppeld.

Gegeven door: Age Huitema en Humphrey Frederiksz van Aegon.



T-Mobile: Online Video Advertising bij T-Mobile op Youtube

Ze wilden Youtube gebruiken om het gat te dichten dat nog aanwezig was/is tussen sales en het merk T-Mobile. Daarnaast wilden ze ook meer sales generen.
Zij zagen succes met unieke content waarbij op het einde ook een keuze werd neergelegd aan de kijker. True View inzet van Adwords zorgde voor (veel) relevante kijkers.
Deze unieke manier van storytelling en unieke content zorgde voor een ROI (op hun afgesproken KPI) van 240%!

Gegeven door: Amanda Bouwmeester en Maarten van Vliet van T-Mobile en Interaction Matters respectievelijk. 

Getty images: Launch Visual Trends

Trends op Visueel gebied:
1. Genderblend (verschil tussen man en vrouw wordt kleiner)
2. The Vanguardians (meer social verantwoordelijkheid durven nemen en af dwingen)
3. Wonderlust (verwonderen over alles)
Gegeven door: Jacqueline Bourke van Getty Images.

EarnMedia: How to build a brand worth talking about

“Why be liked when you can be love?”
Liefde voor een merk leidt tot Earned Media waarbij verwachtingen dus worden overtreffen en leidt tot veel Word of Mouth. Hierdoor creëer je dus ambassadeurs die je merk gaan promoten.
Hoe? Zet een duidelijk identiteit neer en spiegel al je activiteiten daaraan.

Gegeven door: Jamal Benmiloud van EarnMedia

Bij deze wil ik (nogmaals) de sprekers en Round Table sessie leiders bedanken en hopelijk tot (snel) in de toekomst. Daarnaast zie ik je graag terug op DML 2016!

Bekijk nog de foto's terug of zoek in de beschikbaar gestelde presentaties.

''Anyone who thinks that they are too small to make a difference has never tried to fall asleep with a mosquito in the room'' - Christine Todd Whitman