APPS World 2015 - Act mobile, or don't even act at all.
Ik heb verschillende sessies van sprekers en panel
discussies gevolgd waarbij interessante onderwerpen voorbij kwamen. De sessies
waren interactief en al was men in het begin een beetje schuw met vragen
stellen, naarmate de dag vorderde kwamen de vragen op gang. Zie het vergelijkbaar verslag van mijn bezoek naar DML 2015.
Enkele bevindingen van het bezoek aan Apps World 2015 wil ik graag met jullie delen.
Panel Discussion –
Mobile First
Een erg mooi voorbeeld omtrent apps en de inzet van een
mobiele website kwam vanuit Laterooms; 60% van hun totale verkeer is mobiel, dit percentage blijft dagelijks groeien. Dit is ook terug te zien in de globale trend van mobiel verkeer.
Zij creëerde een app.
Dit was in het begin erg basic, maar nadat het ontwerp en
functionaliteiten goed waren uitgewerkt (wat nog steeds continue wordt
bijgeschaafd) hebben ze dit platform gebruikt om hun website om te bouwen. De
website werd omgebouwd naar een mobile first website waarbij de app als
testcase werd gebruikt. Door de app te perfectioneren voerde ze dit ook weer
door naar hun (mobiele) site.
Ze sturen wel verkeer naar hun app, dat is namelijk een veel meer
gecontroleerde omgeving voor hun. Men heeft immers al de moeite gedaan om de
app te downloaden, dus is klantbehoud zeer belangrijk. Laterooms ziet ook dat
als een klant eenmaal de app gaat gebruiken (en blijft gebruiken!) een klant
meer boekingen maakt in de app dan als men dat via de website zou doen. De combinatie van apps en mobiel website is volgens
Laterooms de ultieme combi voor zowel een sterk merk als trouwe klanten.
Waar naast Laterooms alle sprekers mee “worstelden” was dat
25% van alle apps, na het downloaden maar één keer gebruikt. Men is daarin heel
erg zoekende. Toch komt hier ook Relevantie (met hoofdletter R) weer naar boven. Doe wat je belooft
en overtreft dit. Dan blijven mensen terugkeren en je app gebruiken. Lever je boodschap ook zo snel mogelijk
en altijd “above the fold”.
Starbucks
In 2014 ging 20% van alle aankopen bij Starbucks
(wereldwijd) via hun app:
Deze app is een mooi voorbeeld van de twee grootste
voordelen van een app op een mobiel. Je weet als maker van de app namelijk de
twee volgende dingen:
- - De locatie van de gebruiker
-De tijd wanneer een gebruiker actief gebruik maakt van de app.
-De tijd wanneer een gebruiker actief gebruik maakt van de app.
Hierdoor worden relevantie
aanbiedingen vertoont die men gelijk via de app kan betalen. Men bestelt en
over 20 minuten, wanneer bijvoorbeeld de trein het station inrolt, kan men de
koffie ophalen en ervan genieten.
Een voorbeeld van hun app is te vinden op Youtube.
Is the mobile customer part of your omni channel strategy ?
Gegeven door Thierry Bedos van Hotels.com
Zoals al eerder bekend, van
bijvoorbeeld DML, gaat een klant vaak over verschillende apparaten pas over tot
een aankoop. Het kan zijn dat men eerst op mobiel iets zoekt, dan een aankoop
doet en de feedback via een tablet geeft.
Om deze weg te meten heeft
Hotels.com dit weten te integreren in hun app en website. Dit kan echter wel
pas na inlog. Indien men dan naar een bestemming zoekt via de app, ziet men
daar ook suggesties van op de desktop (na inlog). Zo houden ze de klant binnen
Hotels.com en kan men via de verschillende apparaten op zoek naar de volgende
boeking. Door deze after inlog, heeft
Hotels.com heel veel inzicht in wat een klant beweegt en waarop men
uiteindelijk overgaat tot een aankoop.
- - Kijk naar alle mogelijk “touchpoints”.
- - Breng de verschillende customer journies in
kaart.
- - Optimaliseer (blijf dit ook doen); blijf testen zoals met A/B testen. En niet één, maar probeer dit ook met multivariate testing te doen.
It's All About Audiences: Taking a Data-driven Approach to Mobile
Gegeven door Spencer Scott , Chief Revenue Officer bij Fiksu
“Facebook knows who we
are and we like” gebruik dit dan ook als bedrijf. Wees niet bang voor de grote blauwe F! Waarom niet? Natuurlijk moet je, je als bedrijf niet blindstaren op Facebook. Het heeft zich echter al wel vaak bewezen een zeer effectief advertentiemiddel te
zijn. Het is immers één groot netwerk aan data, data en nog eens data. Probeer zoveel mogelijk variabelen mee te nemen tijdens het opbouwen van profielen. Hoe relevanter, des te beter zal de targeting van een advertentie aansluiten bij hun behoeften.
Leuk feitje; in 2014 kwam 70% van de winst van Facebook zelf via mobiel binnen.
Anno 2015 besteden we:
- 198 minuten minuten aan apps/mobiele websites
- 168 minuten aan TV
Een duidelijke verschuiving van medium is dus aanwezig. Waarmee je, je kan afvragen of mobiel tegenwoordig nog wel het "tweede scherm" is, of juist het "primaire scherm" is geworden.
Panel Discussion :
Effectively driving acquisition, retention and conversion
Visitors komen vaak als eerste op je website en daar dan sturen naar je app. Via de app kan je loyale klanten van ze maken. Push notification zorgt voor nieuw verkeer, dus kansen voor
conversie. Echter gebruik het goed en niet teveel, want zodra dat gebeurd zet
men de notificaties uit en wordt je app gemiddeld binnen 30 dagen van de
telefoon verwijderd.
Waar een app veel verschil mee kan maken is segmenteren van
de gebruikers. Men heeft immers alle toestemming gegeven na het downloaden van
de app, hierdoor kan je heel gericht je loyale achterban targeten of juist richten op de
meer casual gebruikers.
Facebook gaat WeChat achteraan en gaat meer diensten
opzetten. Zo wordt het net als WeChat (China) en Line (Japan) een nog bredere
dienst, met nog meer advertentiemogelijkheden.
How sentiment can make communication more timely, relevant and personal
Gegeven door Andrea
Palisca, Director of Marketing bij Twilio
Opvallend was dat deze presentatie vooral in het teken stond
van SMS. In de ogen van velen van ons een achterhaald iets, toch is niks minder
waar. Door de juiste inzet van SMS kan men een klant direct benaderen. Het
blijft tussen alle notificaties door opvallen en de waarde van ontvangst is
vele malen hoger dan wéér een e-mail. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld
Coolblue met ETA service.
Rant & Rave is een klein bedrijf dat vooral de belevenis
van een klant probeert te meten en dit dan altijd naar een positieve ervaring
om te zetten. Erg waardevol in mijn idee. Zo overtref je namelijk eke verwachting van een klant en zo wordt een negatief aspect direct omgezet naar iets positief.
Mix and Match: The
perfect combination of reward & display ads for your app
Gegeven door Itay
Riemer, General Manager, Mobile bij ironSource
Rewarded advertising: Apps downloaden voor punten in-game.
Display advertising: banners in bijvoorbeeld games.
Doordat de rewarded advertising men direct beloond,
lopen inkomsten voor developers snel omhoog. Daarnaast blijft een gebruiker de app vaker en met
meer plezier gebruiken.
Mooi voorbeeld is dat ook het vervolg van de game Hopeless werd omgebouwd van een endless
runner naar een game waarbij men levels afwerkt. Dit zorgde gelijk voor meer
inkomsten voor de developer. Het in gedachte houden van geldstromen is zeker niet het
belangrijkst voor/tijdens het bouwen van een app. Maar er moet wel degelijk rekening mee worden
gehouden.
Door ook hier weer segmentatie in gebruikers toe te voegen gingen de advertentie-inkomsten
omhoog met meer dan 250%. Best leuk om als gamedeveloper meer dan 150.000 dollar per dag
binnen te harken.
Guest Keynote :
Understanding the future of social apps
![]() |
Door vanaf het begin de mogelijke geldstromen mee te nemen met het bouwen van Hopeless 2. Heeft de ontwikkelaar een groei in inkomsten gezien van meer dan 250% |
Gegeven door Didier
Rappaport CEO and Founder van Happn
Happn vind ik zelf een onwijs vet concept. Deze dating-app stelt mensen in staat om mensen te bereiken die ze eerst real-life zijn tegengekomen. Ze combineren tijd, locatie en een bepaalde spelelement. Ze richten zich niet op landen, maar op grote steden. De nieuwe urban hype is begonnen. Ik kende het helemaal niet, maar met een omzet in de miljoenen in één jaar zijn andere mensen blijkbaar wel al helemaal op de hoogte van de app.
Lees meer over Happn.
Tim Wesseling
Lees meer over Happn.
Apps World 2015 - Stay connected
Hopelijk heb je wat aan mijn bevindingen gehad. Heb jij zelf andere ervaringen met hetgeen wat ik zojuist heb gedeeld. Dan hoor ik je mening/ervaring graag.Tim Wesseling